Is het legaal om een kraai als huisdier te houden?

Wanneer deze in gevangenschap is geboren en geringd is, is het dan legaal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K
Rieneke1
8 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? Je gaat het dier tekort doen, je hebt geen idee waar je aan begint.
Lees je eens goed in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen een keer heb ik vermeld dat ik dit ook van plan ben, ik vroeg het mij alleen af. Als ik uiteindelijk inderdaad een kraai als huisdier zou houden zou ik me natuurlijk goed inlezen en ervoor zorgen dat ik hem niet tekort doe.
Poet
8 jaar geleden
De rijksoverheid heeft een lijst van dieren die als huisdier mogen worden gehouden. Maar voor vogels is die lijst er nog niet. Jammer, anders was de vraag makkelijker te beantwoorden.
http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/dieren/huisdieren-houden-en-fokken/huisdierenlijst

Antwoorden (1)

Ja,dit mag:Het is wettelijk niet meer toegestaan om kauwen te houden die in de vrije natuur zijn geboren. In gevangenschap geboren en correct geringd mogen zij wel als huisdier worden gehouden.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kauwen zijn kraaiachtigen, kraaien zijn groter dan de kauw. Er wordt gevraagd of de kraai als huisdier toegestaan is. Jouw antwoord is dus geen antwoord op de vraag, maar kan er wel een onderdeel van zijn.
fremar
8 jaar geleden
weet ik ook,maar vind niets over kraaien en aangezien kauwen daar zeer dicht bij aanleunen zou men mogen veronderstellen dat dit voor beide soorten geldig is.
fremar
8 jaar geleden
vraag mij af als dit voor de kauw geld dit dan ook niet voor andere vogels zou gelden zeker als deze al zo lang in gevangenschap zijn en zou een eventuele vrijlating dan niet risicovol zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fremar
Ik heb iemand gekend die een kraai als huisdier had, maar die kraai vloog ook gewoon los buiten. Als die man z'n hond uitliet, kwam de kraai meestal aanvliegen, landde op z'n schouder (kreeg dan vaak iets lekkers) en na een tijdje meegelift te hebben vertrok hij weer.
Die kraai was dus "streetwise"!
Rieneke1
8 jaar geleden
Gesp, totdat die kraai bij jan en alleman op de schouder gaat zitten, en de jager erbij wordt gehaald.